Van leuke game-facts tot aan interessante speltechnieken om toe te passen in je B2B-sales. Onze datamarketeer Johan nam onze gasten mee in de wereld van games.

Zo haal je warme leads binnen met gamification

Super Mario Bros gamification
afbeelding

Factor Tachtig Content Cafetaria🕹️

Van leuke game-facts – wist je bijvoorbeeld dat de bossen en wolken in Super Mario Bros hetzelfde zijn om het geheugen te sparen? – tot aan interessante speltechnieken om toe te passen in je B2B-sales. Onze datamarketeer Johan nam onze gasten, tijdens het eerste Content Cafetaria van 2024, mee in de wereld van games. Was je er niet bij? Geen probleem, de beknopte samenvatting vind je hier.

“Stay a while and listen”, Deckard Cain

Gamification

Laten we beginnen bij het begin, want wat is gamification nou precies? Het is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Gamification ontstaat wanneer je gamestructuren en spelelementen in een niet game-omgeving plaatst. Een leuk voorbeeld hiervan is de piano-trap die je inmiddels in metrostations over heel de wereld kunt vinden. De piano-trap is bedacht om doormiddel van ‘fun’ het traplopen te stimuleren. En dat is gelukt. Door het spelelement toe te voegen, namen ontzettend veel mensen de trap in plaats van de roltrap. 1-0 voor de games.

De verschillende gamestructuren

De grootste uitdaging voor marketeers is het vasthouden van de aandacht, persoonlijke interactie creëren, en het verzamelen van relevante data. In de spelwereld kampen ze met soortgelijke problemen, maar weten dit op te lossen door gebruik te maken van diverse gamestructuren. En raad eens; die kun je ook inzetten in de B2B-wereld.

  • Klassieke structuur: je beloont de speler (Pacman, Super Mario Bros).
  • Beleving of groeistructuur: meer uitbreidingen en toevoegingen voor engagement (Mass Effect, Cities: Skylines 2).
  • Community-structuur: de speler moet samenwerken met de protagonist. Daarnaast zijn de spelers van elkaar afhankelijk om succesvoller te worden in het spel. (World of Warcraft).
  • Verzamelstructuur: het spel willen uitspelen, dus het creëren van FOMO (Pokémon Go).

Met deze vier structuren voeg je extra elementen in het spel. De voordelen? Een hogere betrokkenheid, meer (persoonlijke) ervaringen, het eenvoudig verzamelen van data én het herhalen van interacties. Kortom: je betrekt je doelgroep bij het merk en de algehele merkervaring wordt beter en krachtiger.

Hoe vertaal je dat naar de praktijk?

Allereerst door de intensiteit te bepalen. Johan maakt hier onderscheid in drie niveaus: het gebruik van visuele elementen, interactieve en game-elementen. Het gebruik van game-elementen is de eindbaas op de intensiteitsschaal. Dan pak je helemaal uit door de doelgroep met quizzen en spellen uit te dagen. Maar engagement creëer je ook al snel met interactieve elementen. Een goed voorbeeld is het kies-je-eigen-avonturenfilm die Netflix een aantal jaar geleden lanceerde. Wil je weten of dit ook voor jouw doelgroep interessant is? Begin dan klein en experimenteer met visuele elementen. Dat kan met badges, progressiebars bij je blogs óf iconen.

Nog even de structuren op een rij, maar dan voor de B2B-markt.

  • Klassieke structuur: beloon je doelgroep met prijzen of méér kennis.
  • Beleving of groeistructuur: neem je doelgroep mee op reis, en geef ze meer inzichten middels storytelling.
  • Community-structuur: maak de klant deel van je organisatie (hoi Factor-Tachtig-clubmember).
  • Verzamelstructuur: geef een gevoel van urgentie door het gebruik van een aftelklok óf maak je content social proof.

Wat hebben we van Johan geleerd?

Zet gamification in
Zorgt ervoor dat (potentiële) klanten, producten of diensten op een leuke en interactieve manier (beter) leren kennen. De kracht van het spel zit in de eenvoud.

Bepaal de structuur die het beste bij je merk past
Stel jezelf de volgende vragen: wat voor interactie past het beste bij je merk? Hoe wil je omgaan met je gamification-elementen? En wil je een combinatie gebruiken?

Lees ook:  Hoe heet jouw kat? Zo ga je duurzaam om met data

Begin klein
Je hoeft niet meteen een game te ontwikkelen, bepaal de intensiteit waarmee je wilt beginnen. Denk hierbij aan de 3 niveaus: visuele-, interactieve- en game-elementen.

Dat was hem, in een notendop het Content Cafetaria over gamification. Meer weten? Of nog leuker, meer weten én een potje gamen met Johan? Win de Factor-Tachtig-game-token door deze vraag te beantwoorden: wanneer werd de allereerste game-console ooit gemaakt?

Succes en tot de volgende lunch- en leersessie😎

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Johan

    Menu