Van leuke game-facts tot aan interessante speltechnieken om toe te passen in je B2B-sales. Onze datamarketeer Johan nam onze gasten mee in de wereld van games.
Van leuke game-facts – wist je bijvoorbeeld dat de bossen en wolken in Super Mario Bros hetzelfde zijn om het geheugen te sparen? – tot aan interessante speltechnieken om toe te passen in je B2B-sales. Onze datamarketeer Johan nam onze gasten, tijdens het eerste Content Cafetaria van 2024, mee in de wereld van games. Was je er niet bij? Geen probleem, de beknopte samenvatting vind je hier.
“Stay a while and listen”, Deckard Cain
Gamification
Laten we beginnen bij het begin, want wat is gamification nou precies? Het is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Gamification ontstaat wanneer je gamestructuren en spelelementen in een niet game-omgeving plaatst. Een leuk voorbeeld hiervan is de piano-trap die je inmiddels in metrostations over heel de wereld kunt vinden. De piano-trap is bedacht om doormiddel van ‘fun’ het traplopen te stimuleren. En dat is gelukt. Door het spelelement toe te voegen, namen ontzettend veel mensen de trap in plaats van de roltrap. 1-0 voor de games.
De verschillende gamestructuren
De grootste uitdaging voor marketeers is het vasthouden van de aandacht, persoonlijke interactie creëren, en het verzamelen van relevante data. In de spelwereld kampen ze met soortgelijke problemen, maar weten dit op te lossen door gebruik te maken van diverse gamestructuren. En raad eens; die kun je ook inzetten in de B2B-wereld.
Klassieke structuur: je beloont de speler (Pacman, Super Mario Bros).
Beleving of groeistructuur: meer uitbreidingen en toevoegingen voor engagement (Mass Effect, Cities: Skylines 2).
Community-structuur: de speler moet samenwerken met de protagonist. Daarnaast zijn de spelers van elkaar afhankelijk om succesvoller te worden in het spel. (World of Warcraft).
Verzamelstructuur: het spel willen uitspelen, dus het creëren van FOMO (Pokémon Go).
Met deze vier structuren voeg je extra elementen in het spel. De voordelen? Een hogere betrokkenheid, meer (persoonlijke) ervaringen, het eenvoudig verzamelen van data én het herhalen van interacties. Kortom: je betrekt je doelgroep bij het merk en de algehele merkervaring wordt beter en krachtiger.
Hoe vertaal je dat naar de praktijk?
Allereerst door de intensiteit te bepalen. Johan maakt hier onderscheid in drie niveaus: het gebruik van visuele elementen, interactieve en game-elementen. Het gebruik van game-elementen is de eindbaas op de intensiteitsschaal. Dan pak je helemaal uit door de doelgroep met quizzen en spellen uit te dagen. Maar engagement creëer je ook al snel met interactieve elementen. Een goed voorbeeld is het kies-je-eigen-avonturenfilm die Netflix een aantal jaar geleden lanceerde. Wil je weten of dit ook voor jouw doelgroep interessant is? Begin dan klein en experimenteer met visuele elementen. Dat kan met badges, progressiebars bij je blogs óf iconen.
Nog even de structuren op een rij, maar dan voor de B2B-markt.
Klassieke structuur: beloon je doelgroep met prijzen of méér kennis.
Beleving of groeistructuur: neem je doelgroep mee op reis, en geef ze meer inzichten middels storytelling.
Community-structuur: maak de klant deel van je organisatie (hoi Factor-Tachtig-clubmember).
Verzamelstructuur: geef een gevoel van urgentie door het gebruik van een aftelklok óf maak je content social proof.
Wat hebben we van Johan geleerd?
Zet gamificationin Zorgt ervoor dat (potentiële) klanten, producten of diensten op een leuke en interactieve manier (beter) leren kennen. De kracht van het spel zit in de eenvoud.
Bepaal de structuur die het beste bij je merk past Stel jezelf de volgende vragen: wat voor interactie past het beste bij je merk? Hoe wil je omgaan met je gamification-elementen? En wil je een combinatie gebruiken?
Begin klein Je hoeft niet meteen een game te ontwikkelen, bepaal de intensiteit waarmee je wilt beginnen. Denk hierbij aan de 3 niveaus: visuele-, interactieve- en game-elementen.
Dat was hem, in een notendop het Content Cafetaria over gamification. Meer weten? Of nog leuker, meer weten én een potje gamen met Johan? Win de Factor-Tachtig-game-token door deze vraag te beantwoorden: wanneer werd de allereerste game-console ooit gemaakt?
Succes en tot de volgende lunch- en leersessie😎
Deel dit blog via
Meer weten?
Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Johan
Een merkwaardige animatie heeft een doel doorFactor Tachtig 13 juli 2023 Denk jij bij het woord ‘animatie’ aan een lamp die voorbij hinkelt? Zie je Buzz Lightyear voorbijvliegen? Of word je overvallen met nostalgie door de vintage Disney-figuren die in je brein oppoppen? Yup, dat is voor velen de eerste associatie met animatie. De van Dale definieert het zelfs als ‘het tot leven…
Factor Tachtig wordt Perzik doorJeroen Van IJzendoorn 27 november 2023 Factor Tachtig gaat verder onder de naam Perzik. Juist. Dat sappige, roodgele stuk fruit dat af en toe bij jou op de fruitschaal ligt. Waarom Perzik? We zijn ooit met de projectnaam Banaan gestart, we gingen verder als Factor Tachtig, maar vinden dat het tijd is voor de naam Perzik. Het mag…
CX+UX+EX+AX = (TX) merkbeleving doorJeroen Van IJzendoorn 8 mei 2023 Bij Factor Tachtig weten we dat een goede merkbeleving belangrijk is. Sterker nog, zonder een goede merkbeleving geen sterk merk. Dus zoals Einstein zich vastbeet in de relativiteitstheorie, bijten wij ons vast in de theorie van merkbeleving, oftewel brand experience. We nemen je daarvoor weer mee terug naar de basis. Want welke…
Hoe schrijf je een genderbewuste tekst? doorRenske Polman 1 augustus 2023 In taal zit kracht, en woorden hebben betekenis. Meer dan we soms beseffen. Taal beïnvloedt de manier waarop wij de wereld zien, en dat komt onze maatschappelijke denkbeelden helaas niet altijd ten goede. Onze taal staat namelijk bol van de stereotypen en vooroordelen. Maar krachtig als taal is, dient het ook júíst…
Wel of niet vertalen met AI? doorMarie Beke 14 november 2023 Herken jij dit ook? Je leest een tekst, je leest hem nog een keer. En nóg een keer. Iets lijkt er niet te kloppen, al weet je niet direct waarom. Je vraagt je af wie het heeft geschreven en inmiddels natuurlijk ook, óf iemand het heeft geschreven. Kortom: er zit een kunstmatig…
Waarom je tijd én moeite moet steken in je persberichten als bedrijf doorMarie Beke 28 augustus 2023 Je hebt nieuws! Dát wil je delen. Misschien wil je graag vertellen over je baanbrekende blik op het HR-speelveld. Of heb je een doorbraak bereikt op het gebied van software. Hoe dan ook, het moet de wereld in. Je kan het nieuws delen op je eigen website, maar dan bereik je maar…
PR & marketing: een dynamisch duo doorMarie Beke 18 september 2023 PR en marketing zijn niet hetzelfde. En toch worden ze vaak met elkaar verward. Ja, ze helpen allebei om je thought leadership uit te bouwen, maar er zijn wel degelijk verschillen. Gelukkig hoeft het gebruik van de een, de ander niet uit te sluiten. Sterker nog, het zijn juist twee waardevolle elementen…
Sterke merken zijn emotioneel intelligent doorJeroen Van IJzendoorn 7 november 2023 Voel jij aan hoe mensen zich voelen? Ben jij je bewust van jouw eigen emoties? Kan je ze ook sturen en controleren? Dan kan het zomaar zijn dat je hoog emotioneel intelligent bent! Waarom dat een onwijs belangrijk aspect in het merkmaken is, leggen we je graag in dit blog uit.