Regelmatig brainstorm ik met B2B-bedrijven over hun branding en communicatie. Wat ik tijdens zo’n sessie vaak merk? Dat de afdelingen marketing en sales niet altijd samenwerken. Vreemd, want ik ben ervan overtuigd dat deze twee elkaar versterken. En wel op zo’n manier, dat de klant er blij van wordt.

Commerciële intelligentie: voeg marketing en sales samen

Commerciele intelligentie - Connecting the Dots
afbeelding

Regelmatig brainstorm ik met B2B-bedrijven over hun branding en communicatie. Wat ik tijdens zo’n sessie vaak merk? Dat de afdelingen marketing en sales niet altijd samenwerken. Vreemd, want ik ben ervan overtuigd dat deze twee elkaar versterken. En wel op zo’n manier, dat de klant er blij van wordt.

Marketing en sales

Natuurlijk kennen de afdelingen marketing en sales elkaar. De salesafdeling verzamelt bijvoorbeeld veel data die de marketingafdeling weer gebruikt om sterke campagnes te bouwen. Ze houden elkaar goed op de hoogte van alle resultaten en de funnels in de marketing pipeline. Maar alleen elkaar op de hoogte stellen is vaak niet genoeg om de klant optimaal te helpen. Daarvoor zouden deze afdelingen nog beter moeten samenwerken.

Afdeling commerce

Hoe sla je de handen van marketing en sales ineen? Heel simpel: bouw een brug tussen de marketing- en salesafdeling. Dat doe je al door ze samen ‘commerce’ te noemen. Dan is Pieter van marketing onderdeel van de afdeling commerce, net als Saskia die zich altijd op de salesafdeling bevindt. Het anders noemen van termen kan al veel betekenen in je organisatie. In plaats van dat Pieter zijn passie voor marketing uitvoert en Saskia voor sales, voeren zij nu samen de passie commerce uit. Ha, teamwork! 

Slim data verzamelen

Nu kun je de klant optimaal van dienst zijn. Nou, nog niet helemaal. Om te weten waar de klant behoefte aan heeft, zou je in hun hoofd moeten kijken 🧠. Dat gaat helaas niet. Wat wél kan, is alle data van je prospect uitzoeken en onthouden. O help, zullen sommige collega’s denken. Gelukkig hoeft niet iedereen binnen je organisatie al deze cijfers uit te pluizen: zet hier bijvoorbeeld een data-specialist op. Die kan de klantgegevens verzamelen, in de gaten houden en delen met de gehele organisatie. Zo krijg je toch nog een kijkje in het brein van je prospect. De rest van team commerce kan nu gaan aanvullen. Oftewel: wakker je innerlijke Sherlock Holmes aan 🕵🏼‍♂️.

Sherlock Holmes in je organisatie

Iedereen binnen je organisatie beschikt wel over een eigenschap van Sherlock Holmes. Of dit nou zijn intelligentie, oplossend vermogen of oplettendheid is. Dit kan het hele team inzetten om overview te houden. Aan de ene kant is dat inzoomen op alle datapunten, anderzijds uitzoomen: connecting the dots! 

Commerciële intelligentie

Weet jij de Sherlock Holmes in iedere werknemer te ontmaskeren? Dan krijg je daar een commercieel intelligente organisatie voor terug. Niet alleen fijn voor jou, ook voor je klanten. Omdat jij veel weet van de klant en hierop inspeelt, voelt zij dat je haar wil leren kennen. Koude acquisitie of harde sales zijn dan niet meer nodig. En hoe leuk is het dat marketing en sales van elkaar leren? Ze hebben elkaar nodig voor effectievere campagnes om de klant nog beter te helpen bij zijn/haar aankoop.

Duurzame data

Je klanten leren kennen en op het juiste moment meerwaarde bieden. Wat mij betreft essentieel voor een organisatie om de klant op weg te helpen. Bij de ene klant moet team commerce tijdens de verkoop van een machine of software beginnen over de levensduur, bij de andere moeten zij sowieso de kleine lettertjes ervan in het gesprek laten vallen 🔍. Waar zij zich bij iedere klant op moet focussen is volgens Marijke emotie, daarmee krijgen ze sowieso de aandacht. En vertrouwen.

Het Team van Factor Tachtig beschikt over een groot aantal Sherlock Holmes-eigenschappen. We zetten die graag voor je in!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu