Als je mij vraagt hoe je ‘rode wijn glazen’ spelt, hoef ik daar niet lang over na te denken. Omdat ik het lekker vind (whoops 😇), maar ook omdat er een taalregel voor samenstellingen bestaat. Alles aan elkaar: rodewijnglazen. Net als dat ik ‘leiding water’ schrijf als leidingwater. Mijn mond viel open toen ik een artikel van Frankwatching las waarin zij schrijven dat sommige schrijvers expres spelfouten maken om content te laten scoren. Uhhh, wat is dit voor trend?

Expres spelfouten maken voor betere SEO: doe het (niet)

spelfouten SEO
afbeelding

Expres spelfouten maken voor SEO

Hoewel mijn nekharen alleen al bij de gedachte van spelfouten overeind gaan staan, beweert Google Trends dat foutief geschreven samenstellingen hoger scoren in SEO. Hoe dat komt? De meeste mensen blijken woorden verkeerd te schrijven, wat Google inmiddels kan herkennen. Je herkent misschien de volgende zin wel: “Bedoelde je ‘fietssleutel?’. Weird, dus daarom maar even testen. 

Laat ik eens iets opzoeken over ‘gebouw automatisering’. Terwijl ik de woorden intyp, hoop ik dat Google mijn zoekopdracht niet zal begrijpen. Ik ben halverwege en zie de suggesties van Google. Die kloppen voor geen meter, zie onderstaande foto. Het is ‘gebouwautomatisering’ en ‘gebouwautomatisering en controlesystemen’.  Oh oh…

In mijn zoekopdracht ‘gebouw automatisering’ krijg ik trouwens geen melding van Google dat ik iets fout schrijf. De zoekmachine heeft dus niet áltijd door dat je fout schrijft (good to know!). Terwijl taalregels toch echt zeggen dat je woorden aaneen moet schrijven, behalve als er een klinkerbotsing plaatsvindt. 

Foute content scoort

Nu zou je kunnen zeggen: als Google niet altijd weet dat ik taalfouten maak, wat maakt het dan uit? Dan zullen niet veel mensen erachter komen, behalve echte taalgoeroes. Ennuh: als zo veel mensen die fout maken én het scoort beter in SEO, waarom zou ik dan in godsnaam nog correct Nederlands schrijven? Dat zal ik je vertellen. De bewering van Google Trends klopt niet. Je kúnt wel spelfouten maken om hoog in SEO te komen, maar het komt net zo hoog wanneer je geen fouten maakt (zie onderstaande afbeeldingen).  

Daar komt bij dat expres spelfouten maken je merkvertrouwen kan laten dalen. Je huidige relaties kunnen deze schrijfwijze als onprofessioneel ervaren. En naar nieuwe leads lijk je misschien onbetrouwbaar en onbekwaam: ‘deze aanbieder kan niet eens correct Nederlands schrijven, hoe weet ik dan dat hij veel verstand heeft van deze dure machine?’. 

Slimme contentstrategie

Als je een goede tekst schrijft, zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Naast taalfouten. Ik schreef hier al eerder over. Voordat je begint te typen, is het slim je te bedenken waarom je überhaupt achter je computer bent gaan zitten. Wat is het doel van je tekst? Nieuwe leads genereren, relaties onderhouden of misschien vind je het gewoon fijn om af en toe wat op je website te schrijven zonder dat daar een reden achter zit. Vanuit daar bepaal je je contentstrategie. En believe me: dan gaat het niet alleen over spelfouten. Lees bijvoorbeeld eens dit blog van Mo. Het viel haar op dat er meer dan honderd elementen zijn die zoekmachines meenemen in hun beoordeling van goede content. Je hebt dus echt een doordachte strategie nodig om deze allemaal af te vinken.

Mijn advies 

Of je doel nu nieuwe leads of relaties onderhouden is: blijf schrijven in correct Nederlands, want dat is de basis voor een aantrekkelijke en goed scorende tekst. Prospects zoeken een partner die kennis heeft van een product of dienst waar zij naar op zoek zijn. Iemand die betrouwbaar is. Jammer als je dit niet lijkt door je spelfouten. Het kost natuurlijk extra moeite om woorden op te zoeken en je tekst na te laten kijken door collega’s. Maar dit laat je content wél scoren. Let’s be honest: wat heb je er nou aan om aan de Google-top te staan om hier vervolgens maar weinig aan over te houden? 

Je content naar de top brengen zonder spelfouten? Ik help je graag! 

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu