Influencer marketing Factor Tachtig

Influencer marketing: ben jij er als B2B’er klaar voor?

Geschreven door Julia Geerts (oud stagiaire) Categorie:

Geschatte leestijd: 4 min. en 7 sec.

januari 2018 - 

“Waar denk jij aan bij influencers? Foto’s van latte-art en modemeisjes op Instagram, toch? Ik kan je vertellen dat de wereld van influencer marketing zoveel meer omvat dan dat.” Juist door deze zin van Georgina Rutherford (IMA) tijdens het evenement connect to innovate werd ik geprikkeld – en niet omdat ik latte-art of modemeisjes nou zo interessant vind. Eerder schreef mijn collega Marijke in haar blog al over het toevertrouwen van je merk aan influencers, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Want wat betekent influencer marketing voor een B2B’er, welke trends en ontwikkelingen komen hierbij kijken en wat kan jij er als B2B’er nou echt mee doen? Let’s find out!

Influencer marketing: waarom?

Dat influencer marketing steeds interessanter en belangrijker wordt voor je marketingstrategie is wel duidelijk. Tomoson onderzoek geeft aan dat aan iedere dollar die bedrijven besteden aan influencer marketing 6,50 dollar wordt verdiend.

Influencer marketing is de invloed van iemand op emoties, meningen of het gedrag van de ander. Juist de menselijke benadering van de influencer naar de doelgroep zorgt ervoor dat ze elkaar beter gaan begrijpen en ondersteunen. Doordat de influencer voelt als “een-van-ons” wordt de boodschap van een influencer met minder scepsis ontvangen. Wanneer die ene boy- of girl-next-door in een vlog vertelt hoe tof de nieuwste Adidas schoenen zijn, wordt deze boodschap veel beter ontvangen dan wanneer Pharrell Williams dit zegt in een reclame.

Wanneer je als merk influencer marketing inzet, maak je slim gebruik van het bereik en de impact van influencers. Op deze manier wordt jouw (specifieke) doelgroep op een ‘natuurlijke’ manier bereikt en beïnvloed. Dit kan ervoor zorgen dat je, op een onconventionele manier, leads genereert en brand awareness en klantloyaliteit verhoogt. Dit geldt voor zowel de B2C- als de B2B-markt. In de B2C-markt wordt influencer marketing al volop gebruikt. Voor B2B is deze vorm van marketing nog bijna onontgonnen gebied. Hoe haal je als B2B’er nou het beste uit influencer marketing?

Trends in de B2B-markt

Hoe haal je het onderste uit de kan wanneer je met een influencer in zee gaat? Het analyseren van datagegevens is een voorbeeld dat op dit moment booming is. Steeds meer social mediakanalen stellen gegevens beschikbaar die inzicht geven in het effect van influencers. Wanneer je deze gegevens analyseert, kun je vaststellen of een influencer marketing campagne aan de voorspelling voldoet. Superhandig dus om reacties en invloedscores te meten van influencers die je inzet – juist wanneer je een B2B’er bent.

Nog een tip: de langetermijnrelatie met de influencer is een must wanneer jouw merk of bedrijf het optimale resultaat uit influencer marketing wil halen. Zo creëer je trouwe influencers die zich écht verbonden voelen met je merk, waardoor je geloofwaardigheid bij de doelgroep groter wordt. Dat jouw boodschap op een positieve manier aankomt bij de doelgroep, dát is waar het uiteindelijk om draait.

En last but not least: micro-influencing. Misschien wel dé belangrijkste trend voor B2B’ers om in de gaten te houden. Het draait steeds meer om authenticiteit en waardevolle interacties met jouw doelgroep. Het is daarom veel interessanter om micro-influencers in te zetten voor jouw merk dan grote (macro) influencers met een BN’er-status. Micro-influencers hebben misschien een kleiner bereik, maar hebben óók een grotere impact op de doelgroep. Een influencer met miljoenen volgers geeft geen enkele zekerheid. Een loyal (micro) influencer met een hoge engagement bij de doelgroep, dat is veel interessanter! Want zeg nou zelf: kwaliteit gaat boven kwantiteit, toch? 🙂

Verschillen B2C en B2B

Uiteraard gaat het bovenstaande ook op voor de B2C-markt. Wat is dan het wezenlijke verschil tussen influencer marketing in de B2C- en de B2B-markt? Waar influencers in de B2C-markt worden ingezet om daadwerkelijk een product of dienst te verkopen, gaat het in de B2B-markt met name over het informeren en inspireren van jouw (potentiële) doelgroep. Verder is het enorm belangrijk voor influencers in de B2B-markt dat de content die ze delen een diepere inhoud heeft. Influencers delen hun kennis en expertise, waarin tegelijkertijd de expertise van jouw B2B-merk terugkomt. De (potentiële) doelgroep kan dan weloverwogen keuzes maken met jouw merk in het achterhoofd.

Wil je als B2B’er influencer marketing inzetten? Zorg er dan voor dat jouw merk naadloos aansluit op de interesses van de influencers die je inzet. Een goede fit is cruciaal om influencer marketing te laten slagen. De doelgroep merkt het meteen wanneer een influencer niet bij jouw merk past. Want een technicus die kennis deelt over een totaal andere niche, dat gelooft toch niemand?

Zelf aan de slag?

Wij bij Factor Tachtig zijn in ieder geval helemaal om. Benieuwd hoe influencer marketing zich bij ons ontwikkelt? Houd dan vooral onze site in de gaten of neem contact met ons op! Wie weet kunnen wij jou binnenkort wel van dienst zijn 😉