We nemen je een jaar of 10 mee terug in de tijd. Gnarls Barkley’s Crazy schalt uit de speaker. Tom Cruise doet voor de 3e keer zijn best in Mission Impossible en Jan-Peter Balkenende probeert dat op zijn beurt voor de 4e keer in het kabinet te doen. Van een iPhone hadden nog maar weinig mensen gehoord.

Het verhaal achter onze naam

Het verhaal achter onze naam
afbeelding

In 2006 krabbelden wij in Eindhoven onze eerste gedachten over een eigen bedrijf op de achterzijde van een bierviltje. Vol vertrouwen concludeerden we dat we klaar waren voor dit avontuur én dat de markt klaar was voor onze ideeën.

Om wat makkelijker over ons bedrijf in oprichting te kunnen praten werd besloten dat we een – tijdelijke – projectnaam nodig hadden. De fruitschaal op ons bureau leidde ons tot Project Banaan … een naam die niet lang is blijven hangen maar wél heeft geleid tot de haakjes in ons eerste logo.

Koffie en lijsten

Op zoek naar een meer passende naam hebben we ons vervolgens opgesloten met woordenboeken, synoniemenlijsten, wikipedia en koffie. Héél veel koffie. Onze kaders? Een beschikbare .nl-url en goed uitspreekbaar aan de telefoon. De lijst aan mogelijke namen werd al maar langer. Evenveel namen vielen uiteindelijk weer af. Tot we op het idee kwamen om te kijken naar de grote gemene deler van al die ideeën.

De overtreffende trap

We bespraken bij het volschrijven van ons bierviltje dat de wereld zich alsmaar sneller zou blijven ontwikkelen. Wij geloofden in de wet van Moore. Zeker op het vlak van marketing communicatie zagen we een duidelijke versnelling in ontwikkelingen rondom online en (mede door de introductie van de iPhone) mobile. Dat leidde ons tot een lijst met mogelijke bedrijfsnamen die verwezen naar de hoogste berg van Hawaii, de snelste auto op aarde en het diepste stuk oceaan op aarde.

De rode draad in dit overzicht? De overtreffende trap. Dát vertaalde zich uiteindelijk in het eerste deel van onze naam: Factor. Zoals Wikipedia passend toelicht: “het grondgetal van een machtsverheffing en een getal waarmee vermenigvuldigd wordt.”

Van één tot tachtig

Maar dan. Factor alleen leek ons te compact. Al snel pakten we door met een cijfermatige toevoeging. Aan de eerste vijftig factoren hing wat ons betreft echter een zonnebrand-label. En hee, we gingen niet voor de beschermende factor, maar juist voor de acceleratie-factor! Factor zestig dan? Of juist zeventig? De een was het net niet, de ander klonk niet lekker.

Nog meer koffie bracht ons uiteindelijk tot tachtig. Dát getal viel op zijn plek. De tachtiger jaren waaraan wij met een grote smile terugdenken. De jaren tachtig waarin internet voor het grotere publiek bereikbaar werd. Poort 80 als een van de belangrijkste poorten van het internet. En tot slot een 8 die op zijn kant het infinity teken laat zien en daarmee voor ons het oneindig communiceren met de klant benadrukt.

Al moeten we eerlijk bekennen dat dit laatste punt een geval van creatieve backwards engineering is 😉

Verschillende smaken

Door de jaren heen is de naam Factor Tachtig verder geladen en bij ons, ons netwerk én onze vaste klanten goed ingeburgerd. We houden daarbij vast aan de officiële schrijfwijze Factor Tachtig, maar je zult ons ook om zien kijken bij factor80, team factor of simpelweg factor. En hebben we een kort-door-de-bocht moment of geen zin om te typen? Wellicht zie je dan de afkorting F80 nog wel eens langs komen. Achteraf zijn we blij dat onze naam deze flexibiliteit biedt 🙂

En internationaal?

Wringt er dan niets in onze keuze bij de start? Jawel. In onze initiële kaders hebben we niet opgenomen dat de bedrijfsnaam ‘international proof’ moest zijn. Werken over de grenzen stond op dat moment immers nog niet op de radar. Al doende bleken we echter wél over die grenzen heen te gaan en ‘tachtig’ daarbij een punt van aandacht. Dé reden dat we in andere talen eerder F80 en Factor 80 aan hielden. Tegenwoordig hanteren we de ‘proud to be Dutch!’ instelling en is Factor Tachtig voortaan in álle talen ’the way to go’. Problem solved!

story behind the name

Wil je eens van gedachten wisselen over jouw Project Banaan en het laden van je merk? We praten er graag over bij een kop koffie. Misschien zit er wel een chocolaatje bij…

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Robert

    Menu