Dat was het dan. De allerallerlaatste – aaaaaaaaaah nee – lunchsessie in ons Content Cafetaria. Het jubileum-feestjaar van Factor Tachtig is bijna ten einde. In 2018 bestaan we niet meer 10 jaar, maar 11 jaar… Wat hebben we genoten dit jaar! In het voorjaar hebben we maar liefst vier inspirerende lunchsessies mogen organiseren, waar velen van jullie zijn aangeschoven. Het najaar werd afgetrapt door Markus de Haan en in de laatste editie nam Sanne van Schoonneveldt (Philips) ons mee in de drie fouten die je écht niet mag maken tijdens het opstellen van je contentstrategie. Dit keer steken we de recap iets anders in dan normaal, want we kregen de ‘lessons learned’ aangereikt. Uiteraard gelden deze ook meteen als onze leerpunten van deze laatste – ja echt :( – lunchsessie.

F80 Content Cafetaria: aan al het goede komt helaas een eind…

F80 Content Cafetaria: aan al het goede komt helaas een eind…-[tag]

#F80CC6: 3 fouten die funest zijn voor je contentstrategie

Fout 1: te lang in de ontwerpfase blijven

Die fout herkennen wij ook wel. In deze fase gaat voornamelijk veel tijd zitten in het ‘onboarden’ van mensen. Sanne nam ons mee aan de hand van een verhaal (goh, toevallig voor een contentdame). Het verhaal van Pippi Langkous en haar vriendjes Tommy en Annika. Pippi had altijd de wildste ideeën, Tommy en Annika moesten altijd even de kat uit de boom kijken, maar stapten dan toch in de wilde avonturen.

De lessons learned? Probeer niet alle Tommy’s en Annika’s mee te krijgen. Dat is onmogelijk en daardoor blijf je uit- en bijstellen. Maak keuzes. En dus ook wat je niet doet. Dat vraagt af en toe dapper zijn, zoals Pippi. Vaar daarnaast verder op successen uit het verleden – je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden – en last but not least: begin. Zet een eerste stap en verwacht niet in 1x die hele berg te kunnen beklimmen.

Fout 2: niet vanuit een duidelijke structuur te werk gaan

Je strategie moet intern ook gaan leven. Anders blijft het een stuk papier. Heb geduld en creëer én activeer programmatisch content. Zorg ervoor dat alle betrokkenen inzicht hebben in de strategie en dat ze bij de bijbehorende informatie, persona’s en standaard contentstukken kunnen. Maak het gemakkelijk, zorg voor overzicht. Geef de Tommy’s en Annika’s niet nog meer om over te vallen! Het is als het bouwen van een huis: zonder goede fundering stort de hele boel in elkaar.

Lees ook  De zin en onzin van een marketingstrategie

Fout 3: denk niet dat iedereen zo van je strategie houdt als jij

In elke organisatie vind je wel Tommy’s en Annika’s die niet (direct) met je op de boot willen stappen. Maar: laat je hierdoor niet uit het veld slaan! Blijf achter je gemaakte keuzes staan en stuur bij wanneer dat nodig is. Niet omdat je organisatie dat wil, maar omdat je doelgroep daarom vraagt. Bouw een audience en zorg voor thought leadership. Dat betekent niet alleen maar visie delen, maar juist op een mooie wijze storytelling toevoegen aan je producten. Sanne gaf het voorbeeld van Philips’ Breathless Choir, waarin achttien mensen met ademhalingsproblemen leerden zingen. Voordat we je als een Tommy of Annika horen denken ‘dat kan toch helemaal niet’, check dan eerst de video en laat ons daarna weten wat je ervan vindt ;-)

Het einde van ons jubileum-feestjaar is bijna in zicht. Nog niet toe aan zoiets definitiefs? Lees hier de recap van het voorjaar.

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Factor


Factor Tachtig

maakt je merk

040 7470161

Blog

Menu