Hoog op mijn verlanglijstje en vanaf vandaag (10 december 2012) te koop: de Hanwell speaker. In een beperkte oplage.

“Marshall boort na vijftig jaar een nieuwe markt aan”

“Marshall boort na vijftig jaar een nieuwe markt aan”

Marshall is cult

“Marshall Amplification bouwt sinds jaar en dag gitaar- en basversterkers die een uniek geluid produceren. Het merk wist in die tijd een grote fanbase op te bouwen. Artiesten als Jimi Hendrix en Gary Lightbody van Snow Patrol lopen (of liepen in het geval van Jimi) weg met de versterkers van het merk, maar ook menig lokale band heeft een Marshall hoog op zijn verlanglijstje staan. En ook jij hebt vast ooit één van hun producten op het podium zien staan….ergens.

inspiratiemarshall-hanwell

Tel daar de herkenbare (fijne) retro uitstraling van de producten bij op en je hebt alle ingrediënten voor een geslaagde formule. Marshall is cult en dat vertaalt zich al vijftig jaar in een gestage verkoop. Niet slecht voor een merk dat door wijlen Jim Marshall in een garage is gestart.

Hoe spreken we de muziekliefhebber aan die zelf geen muziek maakt?

‘50 years of loud’: Rock ‘n Roll voor de massa…

Hoe spreken we de muziekliefhebber aan die zelf geen muziek maakt? En hoe laten we de muzikant ook naast het podium van Marshall genieten?’ Zomaar wat vragen waarvan ik me voor kan stellen dat ze gesteld zijn tijdens een interne meeting. Marshall waagt na precies 50 jaar de sprong in het diepe. Met passend vormgegeven koptelefoons begeven ze zich, onder de naam Marshall Headphones, off stage. En vanaf vandaag kun je ook de trotse eigenaar worden van de al eerder gepresenteerde Hanwell speakerdock. Sluit je smartphone of tablet aan, druk op PLAY en help mee in ‘Ridding the world of bad sound’. ‘Halleluja’.

Home speaker vermomd als gitaarversterker

Door de verkoop van de koptelefoons en portable speakers boort Marshall een hele nieuwe markt aan. Weg met ‘the plague of bad sound’, aldus marketing-boegbeeld Jesse Hughes. De Hanwell – met de iconische looks van een old-school gitaarversterker – en bijpassende headphones zien er niet alleen geweldig (retro) uit, ze zijn volgens Marshall juist ook bedoeld om ons thuis op de bank te laten genieten van eenzelfde sound zoals we gewend zijn bij optredens. Looks én geluid zonder compromis.

Lees ook:  De zin en onzin van een marketingstrategie

De prijs van de Hanwell zorgt samen met de beperkte oplage voor een – in mijn ogen – juiste vorm van exclusiviteit. Met name die prijs is voor mij overigens een reden om niet meteen hals over kop op de bestelknop te drukken. Gezien de aandacht in de media en de reacties op social media verwacht ik echter dat er legio mensen zijn die die aarzeling niet kennen. En dat zonder de Hanwell eerst live te zien (of te horen). Ik voorspel; dit gaat verkopen!

Neem eens een andere route!

Marshall is al jaren een begrip in hetgeen ze doen. Een vertrouwde formule. De ingeslagen weg blijven bewandelen was eigenlijk niet eens zo vreemd geweest. Ze weten echter hun jubileum aan te grijpen om door te pakken in een aangrenzende markt. Markten die elkaar overlappen maar juist ook een nieuwe doelgroep aanboren. Doelgroepen die elkaar aanvullen en versterken.

Moraal van het verhaal? Bewandel niet altijd het pad dat zich voor je uitstrekt. Zet eens een, wellicht op het eerste oog, minder logische stap. Achteraf blijkt dat vaak onverwacht goed uit te pakken. De zet van Marshall geeft me stof tot nadenken, prikkelt mij om mijn horizon – én die van de opdrachtgever – te blijven verbreden.

Kortom, oogkleppen af, speakers aan en op zoek naar die opportunities!

Meer weten?

Voor koffie en/of vragen kun je contact opnemen met Robert

Blog

Menu