In het KIT (Royal Tropical Institute) kwam op 10 januari de bureauwereld bij elkaar om te luisteren naar vier sprekers die een gooi doen naar de marcom-ontwikkelingen voor het jaar 2019: Koffiedik Kijken. Leuk detail: deze jaarlijkse voorspellingen in marketing, media, communicatie en creatie worden meetbaar gemaakt door in de volgende editie een award uit te reiken. En wel aan diegene die achteraf gezien de meeste ‘waarheden’ wist te voorspellen.

Koffiedik Kijken

Koffiedik Kijken-[tag]
afbeelding

Thema: #unbullshitting

Voor de uitverkochte zaal met hoofdzakelijk Amsterdamse collega’s mochten een hoofdredacteur, een piep-jonge ondernemer, een CCO en een CEO ons binnen 10 minuten overtuigen van de ontwikkelingen voor 2019.

Wat betreft bovengenoemd thema waren ze het eens. Het wordt tijd om de ballonnen van loze beloften en mooie verkooppraatjes door te prikken. En wat mij betreft deed Tim van der Wiel, de jonge ondernemer, de beste voorspelling: “Er verandert he-le-maal niks in marketingland”. Hebben marketeers de ballon dan zo veel lucht in geblazen dat we binnenkort wakker schrikken van de plots ontsnappende overtollige lucht? 💥

“Het wordt afwachten wie volgend jaar het meest in de buurt zit met zijn voorspellingen.”

De rode draad?

Verder misten de voorspellingen een duidelijke rode draad. Het wordt wat mij betreft dus maar afwachten wie volgend jaar het meest in de buurt zit met zijn overzicht. Uiteraard kan je de verschillende onderdelen wel aan elkaar rijgen als je wilt. #connecting-the-dots

Naamgenoot Jeroen voorzag dat de concurrentie aan gaat trekken, dankzij het iets afnemende consumentenvertrouwen. Daarbij moeten we ons als marketeers niet gaan richten op de prijs, maar op het leveren van toegevoegde waarde en beleving. Tim gaf aan dat het cureren van je aanbod, heel specifiek toegespitst op je klant, van belang is om bovenaan de likability-lijst van de klant te (blijven) staan.

Het thema ‘samenwerken’ werd door Jeroen, Cornelie en Tim in verschillende vormen aangeraakt. Van Agile-werken binnen je hele organisatie  (maar dan echt) tot het samenwerken met celebrities  (in de vorm van influencer marketing). Maar ook tussen bedrijven onderling en met je doelgroep, bijvoorbeeld binnen besloten communies. En dit alles met als drijvende kracht de cultuur binnen je organisatie. Die geeft je purpose, kracht en richting. Dat is belangrijker dan de zoveelste marketinghype. Want volgens Tim sloopt een gebrek aan cultuur direct de waarde uit iedere tool, aanpak of wat dan ook. #eens.

En zo verschenen er meerdere voorspellingen in de glazen bol, of in het koffiedik. Over de opkomst van nieuwe business modellen a la Amazon Prime. Over meer ethiek in marketing – als dat kan. Over of Youtubers met het werven van meer en meer fans over hun eigen grens heen gaan en zichzelf in gevraag brengen. Over dat we in 2019 talent gaan zoeken in functies waarvan we het bestaan nog niet weten. En dat betaalverzoekapp Tikkie (e)commerce gaat veranderen.

“In 2019 wordt het eerste merk slachtoffer van #fakenews.”

Hans vertelde tot slot een mooi verhaal waarin privacy en commercie aan bod kwamen. Zijn meest drastische voorspelling is de aankondiging dat in 2019 het eerst merk slachtoffer wordt van #fakenews. Ben jij er klaar voor?

Heb jij echt iets gemist op 10 januari? Denk het niet, wees blij dat ik er voor je was 😉. Wil je eens sparren over een van de onderwerpen – lijkt me leuk – laat maar weten.

ps. oh ja, terloops werd gesteld dat Twitter alleen nog maar gebruikt wordt door onze vakgenoten en journalisten – wat vind jij daar van?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu