Verhalen. Wij zijn er dol op! Een diepgewortelde liefde voor storytelling én onze bereidheid om te delen leverden dit verhaal op. Een snufje creativiteit maakte daarvan een prachtig sprookje. Dans door het verhaal. Het verhaal van de verleiding tussen jou en je klant. We laten het verhaal graag zelf vertellen: ‘De gladde dansvloer ligt gevaarlijk […]

Mag ik deze dans van u?

afbeelding

Verhalen. Wij zijn er dol op! Een diepgewortelde liefde voor storytelling én onze bereidheid om te delen leverden dit verhaal op. Een snufje creativiteit maakte daarvan een prachtig sprookje. Dans door het verhaal. Het verhaal van de verleiding tussen jou en je klant. We laten het verhaal graag zelf vertellen:

‘De gladde dansvloer ligt gevaarlijk glanzend tussen ons in. Het zijn dan ook voorzichtige stappen, waarmee ik de eerste toenadering zoek. Ik weet welke kant ik in wil. Ik ken mijn eigen ritme. Jij zult elke stap die ik zet zorgvuldig in je op moeten nemen om dat te begrijpen. Recht je rug. Stap stevig in je schoenen. Dít is de dans der Overtuiging: een dans tussen jou als merk en mij als klant. Met de snelheid van de Quickstep? Of vurig als de Tango? Het kan nog alle kanten uit. Nú is het jouw beurt. Ik wil vliegensvlug voetenwerk van je zien. Één kans om te bewijzen dat we bij elkaar passen! Ben jij wat ik zoek?’ 

Overtuigen begint met een dosis nieuwsgierigheid. Waarom stapt je klant bij je binnen? Waar is ze naar op zoek? Wat past het best bij haar? Laat je klant aan het woord en luister! Op zoek naar een nieuwe sportoutfit hoeft ze niet te horen hoe goed, geweldig, fantastisch Nike is. Ze wil wél weten wat het beste is. Voor haar! Daarbij speelt internal branding een grote rol. Ben je zelf overtuigd van je merk? Ben je zelf enthousiast? Of concreter nog: zou je zelf voor jouw merk kiezen? Een vereiste voor het overtuigen van je klant!

Één stapje voor

‘Precies op het juiste moment stap je de dansvloer op. Dat heb je goed ingeschat! In een ritme dat naadloos aansluit op dat van mij, kom je me tegemoet. Mét een roos tussen je kaken geklemd. Een gebaar dat ik niet kan weigeren. Het begin van onze dans, want… voor wat, hoort wat. Dát zit diep!’

Het principe van wederkerigheid. Het aloude geven en nemen. De drang om niet bij elkaar in het krijt te staan. Steun je klant in het beslissingsproces. Rechtsom of linksom wordt dat vanzelf terug betaald. Een gratis proefrit verlaagt de drempel tot daadwerkelijke aanschaf van die ene BMW. Uiteindelijk willen jullie er samen beter van worden, toch?

Zij aan zij

‘Een compliment over mijn jurk breekt het ijs. Tja, ik houd van de kleur rood. Ook jouw lievelingskleur, zeg je? Stap voor stap. Klank na klank. Snel wordt duidelijk of we goed bij elkaar passen. Je tempo is in ieder geval aangenaam. Klakkeloos heb je dat aangepast aan dat van mij. Al dansend komen we erachter dat we ook onze muzieksmaak delen. Toevallig! Dát schept een band.’

Complimenten. Gelijkenissen. Ze maken je aardig en vertrouwd. Een principe waar Tupperware zo ongeveer haar bestaansrecht aan ontleent. Een gezellig avondje met vriendinnen levert dit merk heel wat op. Niet omdat we zo dol zijn op Tupperware, maar omdat we dol zijn op de gastvrouw. Sympathie is het toverwoord. Waardeer je klant, die voor je staat. Onthoud niet alleen wat ze van je nodig heeft, maar ook de namen van haar kinderen. Zoek verdieping in jullie relatie. Er zijn vaak meer gelijkenissen dan je denkt!

Onomkeerbaar

‘Ik vraag me af of ik de roos af had moeten slaan. Ik vraag me af of ik je deze dans had moeten weigeren. Dat ligt inmiddels ingewikkelder: belofte maakt schuld. Ik zit er middenin! We hebben een rustig tempo gevonden. Een stijl die past bij zowel jou als mij. Een onbesproken keuze, die onbewust verwachtingen met zich meebrengt. Voor mij is duidelijk welke stappen jij gaat zetten. Mijn stappen zijn inzichtelijk voor jou. Door dit patroon én door mijn groeiende vertrouwen laat ik je langzaam de leiding nemen.’

Ken je Rapha al? Een wielerkledingmerk, met een enorme passie voor het wielrennen. Dat maakt het meer dan een producent. Dat maakt Rapha een complete beleving, waar de klant onderdeel van is. Er komt gevoel bij kijken. Het gevoel ergens bij te horen, ergens onderdeel van te zijn. Klanten worden fans en fans worden goede bekenden. Eenmaal lid van de club is er geen weg meer terug…

Lees ook:  Doodles! Doodles! En nog eens doodles!

Een staande ovatie

‘Ik ben diep onder de indruk. Samen dansen we de sterren van de hemel. Je ritme, je techniek, je tempo. Het vertrouwen inmiddels zo groot, dat je de volledige leiding in handen hebt. En toch is daar die lichte twijfel… Passen we wel bij elkaar? Jij lijkt dat te merken, want voor ik het weet zweef ik in de lucht. Een staande ovatie én een glimlach op mijn gezicht. Dé bevestiging die ik nodig had!’

Karin Slenders, Marketing Lead General Business bij SAP Nederland, zei ooit over ons: ‘Creativiteit krijgt de ruimte bij Factor Tachtig, daar zijn we al jaren blij mee.’ Een fijn gevoel om door een ander geprezen te worden, maar ook veel geloofwaardiger dan dan we het zelf zouden zeggen. ‘1000 klanten gingen je voor’, maakt voor de volgende klant de drempel gevoelsmatig weer een stukje lager!

Koning van het bal

‘Daar. Midden op de dansvloer. Je neemt me in je armen. Je laat me alle hoeken van de dansvloer zien. Je laat me zweven over de gladde vloer, die je je eigen hebt gemaakt. Dít is jouw terrein. Je voelt je hier zichtbaar thuis en neemt me daarin mee.’

Jouw merk. Jouw overtuiging. Je kent de mogelijkheden, de grenzen én weet wat het beste bij je klant past. Wanneer je goed genoeg luistert, kun je vervolgens de brug slaan tussen haar wensen en jouw aanbod!

Een diepe buiging

‘Ook aan deze dans komt een einde. Juist die wetenschap maakt de wegtikkende klanken extra intens. Nog één keer laat ik me de lucht in tillen…’

Laadt je merk met een tikkeltje exclusiviteit. Laat zien dat je voorraad niet oneindig is. Tip je klant dat dít wel eens de laatste kans kan zijn… Hoe minder je hebt, hoe meer je klant ernaar verlangt.

‘Nog één keer kijk ik om. De Dans der Overtuiging. Ik heb genoten!
Jij als merk, ik als klant: danspartners voor het leven!’ 

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu