Missie, visie, purpose, ambitie, strategie… Je why, je how, je what. Merkwaarden, merkkompas, stip – of nee, streep op de horizon… Wij staan ermee op, en gaan ermee naar bed. We voelen het en we ademen het, zowel voor Factor Tachtig als voor jouw merk. Maar jij?

De bouwstenen van een sterk merk

afbeelding

Missie, visie, purpose, ambitie, strategie… Je why, je how, je what. Merk- of kernwaarden, merkkompas, stip – of nee, streep op de horizon… Wij staan ermee op, en gaan ermee naar bed. We voelen het en we ademen het, zowel voor Factor Tachtig als voor jouw merk. Maar jij? Jij ziet misschien door de bomen het bos niet. Krijgt wellicht de rillingen van het woord purpose, wordt dan weer razend enthousiast van een visie-pagina op een website, maar haakt af als daar een stuk strategie of corporate story bij komt kijken. En al helemáál als wij daar ook nog eens onze eigen Factor Tachtig-terminologie doorheen mixen. We get it. Daarom scheppen we graag wat orde in de chaos. Want, hoe je het ook wendt of keert: uiteindelijk spreken alle sterke merken dezelfde taal.  

Waar kom je je bed voor uit? 

First things first: de dag moet nog beginnen. Waar kom jij elke ochtend je bed voor uit? Wat inspireert je? Waarom ben jij als merk relevant? Wat is de missie die jouw organisatie nastreeft? Oftewel: wat is jouw WHY? Dit gaat echt om het stuk waar je als merk voor staat. Het giert door je organisatie als een stroom aan passie. Why is – vinden wij – eigenlijk hetzelfde als je purpose. In zijn gelijknamige boek “Start with why” stelt Simon Sinek dat een vorm van purpose – professioneel dan wel persoonlijk – het belangrijkste ingrediënt is voor succes. 

Kortom, zolang je maar een verdomd goede reden hebt om elke dag je bed uit te komen, dan kom je er wel. En, zoals je misschien wel aanvoelt, gaat dat niet om een puur functionele reden. Nee, je why, je purpose, je missie – dat gaat over: waar jij de passie voor voelt die je door je hele organisatie en merk wilt laten stromen. Bij Factor Tachtig vangen we deze emotie in het merkkompas. Maar hoe geef je richting aan dit kompas en bepaal je jouw doel? Dat kan met een BHAG. 

Waar droom je van? 

Uit onderzoek blijkt dat dromen de kortste weg is naar het realiseren van je doel. Heb je weleens groots gedroomd? Een droom gehad die je niet meer uit je hoofd kon zetten? Dan was het vast over een BHAG.  BHAG – een bee-hag dus – is een big, hairy, audacious goal. Audacious van gewaagde ideeën, die best wel spannend kunnen zijn. Hairy, niet van harig maar eerder riskant en op het randje! Laten we de BHAG even samen visualiseren. Zie je het al voor je? Een groot, gekleurd, toch een beetje harig en ondeugend (kantoor)dier. Het helpt je jouw droom te realiseren. Dankzij de BHAG durf je out of the box te denken, ambitieus te zijn én innoverend. Kortom: je krijgt er energie van. Kruip vannacht dus maar extra vroeg onder de dekens en durf over die BHAG te dromen.

Hoe beweeg je daarnaartoe?

En dan voel je de warme ochtendzon op je gezicht. Je wordt wakker, je voelt de energie door je aderen stromen en je enthousiasme borrelen: jij hebt jouw droom namelijk haarscherp voor ogen. Maar hoe maak je nu de stap van droom naar realiteit? Dat doe je met passie en ambitie. Heb je die te pakken? Dan ga je verder met het uitzetten van je koers – oftewel je strategie. Dit is jouw plan van aanpak om je korte en lange termijn doelen te behalen. En dat doel waar je naartoe wil werken, noemen wij ook wel de streep op de horizon. Geen stip. Want op een stip kun je je blindstaren. Met een streep ben je veel beweeglijker en dus voorbereid op alle kansen en bedreigingen die gaandeweg op je pad komen. De streep op de horizon herken je misschien ook wel als je visie. Het is het proces van het realiseren van je langetermijnperspectief. Het maakt niet uit hoe groot of klein jouw droom is. Met ambitie kun je die waarmaken en wanneer je jouw visie helder voor ogen hebt, motiveert dat om in actie te komen. Dus laat maar komen die dromen.

Lees ook:  BeepBeep, onze 'outer space' inspiratie

Hoe uit je dat?

Met een verhaal! Want verhalen helpen ons om de wereld te begrijpen. En zoals onze content creator Renske al eerder in haar blog vertelde: verhalen trekken ons aan. Een goed verhaal blijft beter hangen. Dus maak het specifiek! Gebruik al die losse elementen om jouw unieke verhaal te vertellen. Schrijf op wie je bent, what je doet, welke purpose jij hebt, en how je problemen oplost. Dit is jouw persoonlijke document (jouw manifest) waarin staat waar jij in gelooft. We noemen dit ook wel je brand of corporate story. Hier laat je zien hoe alle losse stukjes in elkaar vallen. Zo zorg je intern ervoor dat iedereen trots is op het bedrijf waar ze voor werken en het verbindt je met de buitenwereld. Als je het goed doet, heb je dus een inspirerend verhaal dat de harten van je doelgroep verovert. Zoals Jerry Maguire – okay, een fictief personage, maar dat maakt het niet minder waar – in zijn inspirerende manifest ooit schreef: “Let’s bring soul and character to what is already there.”

Ga jij ook aan de slag met je visie en missie, merkkompas of BHAG? Wij helpen graag

Voor de volledigheid hieronder de beknopte beschrijvingen volgens het woordenboek. Meer uitleg nodig? We hebben ook een leuke podcast over al deze termen 🎤 🎧

Doel

doel (het; o; meervoud: doelen)
1. de betekenis die je aan je merk wil geven naar de buitenwereld toe

Missie

mis·sie (de; v; meervoud: missies, missiën)
1. de fundamentele doelstelling van je bedrijf
2. de waarde vanuit waar je als organisatie handelt

Visie

vi·sie (de; v; meervoud: visies)
1. langetermijnperspectief van je organisatie

Strategie

stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1. plan van aanpak om je korte en lange termijn doelen te bereiken

Why-how-what

waar·om (het; o)
1. waarom doe je iets?
2. waar streef je naar?

hoe (het; o)
1. hoe ga jij jouw doel behalen?
2. wat maakt jouw merk onderscheidend?

wat (vragend voornaamwoord)
1. wat ga je doen?
2. welke diensten zorgen ervoor dat het doel wordt behaald?

Ambitie

am·bi·tie (de; v; meervoud: ambities)
1. mix van visie en strategie
2. motiveert om in actie te komen

De stip… Uh nee de streep op de horizon

ho·ri·zon (de; m; meervoud: horizonnen) – blog over streep op horizon
1. (figuurlijk) een stip aan de horizon, mooi ideaal dat nog lang niet verwezenlijkt is

Merk- of kernwaarden

merk (het; o; meervoud: merken) – blog over merkwaarden
1. de waarden waar je als merk in gelooft (ook wel kernwaarden genoemd)
2. eigenschappen waar klanten zich in herkennen

Manifest

ma·ni·fest (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1. persoonlijk document waarin staat waar jij als organisatie in gelooft

Merkkompas

merk·kom·pas (het; o)
1. document waarin de drijfveren en het karakter van je merk staan omschreven

BHAG

B·H·A·G (o; meervoud BHAG’s) – blog over BHAG
1. een gewaagd idee waar je van gaat blozen
2. een gedurfde droom

Mis je een term die volgens jou hier thuishoort? Let us know!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Jeroen

    Menu