Het enige waar je altijd zeker van kunt zijn? Dat alles altijd in beweging is. Je merk wil je natuurlijk zo stabiel en herkenbaar mogelijk houden, maar je merkuitingen moeten wél meebewegen met het moment. En dat heeft ook gevolgen voor je website. Laat je de huidige meeveranderen of begin je van scratch af aan met een compleet nieuwe versie?

Niet blij met je website? Je hoeft echt niet terug naar de tekentafel

wireframe op bord
afbeelding

Part one //
How it all started: de evolutie van websites

Een gemiddelde website was vijftien jaar geleden vooral een veredelde digitale folder. Statisch, vol informatie en gemaakt om te zenden. Oh, en misschien stond er ergens nog een mailto-link. Tegenwoordig brengen de meeste sites inspiratie. Via je website ga je de dialoog aan met je klant. Letterlijk, via chatfuncties, maar ook figuurlijk via interactieve content. Tijden veranderen snel en vorm en techniek van websites zijn de laatste jaren dus net zo hard meegeëvolueerd. Aangezien onze levens zich nu ook dagelijks digitaal afspelen, is de relevantie van jouw ‘online visitekaartje’ tijdens deze digital age alleen maar gegroeid.

Inhoud, vorm en techniek zijn in al die jaren behoorlijk veranderd (sprak opa ;)). Waar een website eerst voor één beeldschermverhouding – 4:3 of 1024×768 pixels – werd gebouwd, zijn ze nu responsive naar elk denkbaar beeldscherm. Vroeger werd de houdbaarheidsdatum van een site bepaald door de t-h-t van een browser of de gebruikte techniek (herinner je je Flash nog?). Nu door veranderende klantbehoeften of marktinzichten.

Aangezien onze levens zich nu ook dagelijks digitaal afspelen, is de relevantie van jouw ‘online visitekaartje’ tijdens deze digital age alleen maar gegroeid.

Van zenden naar jeukwoord-alert ‘beleven’

Websites van nu? Die zijn alles behalve statisch. Verre van! Pagina’s aan informatie zenden? Dat doen we niet meer. De boodschap moet kort zijn. Interactie is key. En bij elk project denkt een developer maar aan een ding: een complete merkbelevenis en een perfecte user experience. Oftewel: interactie wordt standaard verwacht door een bezoeker en tijdens een bezoek aan je site, moet dat zonder obstakels gebeuren, anders haakt ie heel snel af. Sterker nog: op het moment dat een klant jouw pagina bezoekt met een vraag moet deze zo snel mogelijk beantwoord worden.
Naast het intelligente zoekvenster op een website, zijn chatfuncties en koppelingen met social media dan ook eerder standaard dan uitzondering.

Zorg dat je website altijd bereikbaar is

Waar je vroeger tijdens het surfen je wenkbrauw niet optrok van een website die het niet deed, verwacht een bezoeker nu dat een site altijd werkt. Je site moet 24/7 bereikbaar zijn, qua content up-to-date én visueel spot-on te voor de stroom aan bezoekers. Oh, en het moet ook nog correct getoond worden. Ongeacht op welke van de honderden verschillende beeldformaten of browsers je werkt. Laad je site niet binnen 4 seconden? Dan haakt je bezoeker af.

Part two //
Wat is het doel van je website?

De website als tool is uitgegroeid tot de belangrijkste uiting van je merk. En in veel gevallen zelfs het ultieme verdienmodel. Wat zou bijvoorbeeld thuisbezorgd.nl zijn zonder site? Of coolblue.nl? Laten we daarom eens een stap terug nemen. Wat zou de basis van elke website moeten zijn? In mijn optiek is een goede basis namelijk cruciaal. En met deze basis bedoel ik in dit geval niet bovengenoemde techniek, maar het doel van de website. Is dat nog scherp voor jouw site?

Om een goede website en de ideale belevenis te kunnen vormgeven moet je altijd scherp houden waarom je een website wil ontwikkelen. Zonder antwoord op deze vraag kun je maken wat je wilt, maar de kans dat je niet bereikt wat je voor ogen hebt, is zeer groot.

Vragen die je jezelf moet stellen bij een nieuwe website

Het klinkt wellicht heel simpel, maar wat moet je site jou – of beter: je merk – opleveren? Wat zijn je targets? Welke conversie bespreek je met je leidinggevende? Stel jezelf de vraag: wat wil ik van mijn bezoeker? En andersom, wat wil mijn bezoeker van mij? En hoe kan ik dit tot een win-win situatie maken? Pas dan kun je de interactie op je site zo gaan vormgeven dat je de gebruiker op een zo laagdrempelig mogelijke manier naar jouw doel toe leidt.

Waarom wil je een website ontwikkelen? Zonder antwoord op deze vraag kun je maken wat je wilt, maar de kans dat je niet bereikt wat je voor ogen hebt, is zeer groot.

Waarom, wat, hoe: drie-eenheid voor webontwerp

De interactie met gebruikers van je website is je belangrijkste focus bij het ontwerpen van je website. User experience – (UX) design – vormt zo het vertrekpunt om een complete merkbeleving te bieden op je site. Om dat proces goed uit te voeren en met een sterke basis te beginnen, deel ik met jou het best bewaarde geheim van UX-design. En eigenlijk issie best logisch. Start met de waarom, de wat en de hoe. In die volgorde.

Waarom – motivatie

De waarom gaat over de motivatie van de gebruiker om jouw website te gaan gebruiken en te blijven gebruiken ten opzichte van je concurrent.

Lees ook:  Op weg naar hét ideale CMS ...

Wat – functionaliteit

De wat gaat over de functionaliteit. Wat moet je kunnen met jouw website? Moet er iets gedownload kunnen worden? Moet er iets opgeslagen worden? Wil je leads verzamelen van potentiële klanten? Moet er iets aangekocht kunnen worden?

Hoe – vormgeven

Ten slotte gaat de hoe over het vormgeven van de functionaliteit op een toegankelijke, herkenbare en esthetisch prettige manier. Denk hierbij aan huisstijlelementen, een goed leesbaar font, passende kleurtinten, contrastrijke vlakken (denk aan kleurenblindheid), de juiste beeldtaal, voldoende witruimtes om zaken van elkaar te onderscheiden of juist te verbinden (gestaltpsychologie). Kortom, allerlei zaken waar je als vormgever rekening mee houdt bij het design van een website.

Een extraatje:

Denk naast vorm ook aan je content. Het een kan niet zonder het ander. Passende en up to date informatie is een no-brainer. Een tone of voice beschrijft onder andere of je de gebruiker aanspreekt met je of u. Of hoe je omgaat met vakjargon. Maar onderschat ook de kracht en waarde van aansprekend beeldmateriaal niet, of juist de toevoeging van begrijpelijke video’s en animaties.

De kunst is uiteindelijk om dit geheel via een bestaand apparaat (mobiel, tablet, laptop en desktop) aan te bieden als een naadloze, vloeiende digitale ervaring. Een experience! Of, – we zullen hem er nog een keertje ingooien – een beleving!

Part three //
Optimaliseren en bijsturen

Stel. Je hebt een Marie Kondo-moment over je website. Does it still spark joy? Als het antwoord nee is, wordt het tijd voor verandering. Soms ‘staat’ je website nog maar net een jaar, maar blijft het gewenste resultaat uit. Of vraagt de markt om een andere insteek. Zonde om dan een hele nieuwe website te laten bouwen, denk je dan.

Maar, moet je altijd weer helemaal terug naar een blanco canvas en een nieuwe website laten bouwen? Nee. Althans, dat hóeft niet automatisch de conclusie te zijn. Ons advies: laten we eerst eens samen kijken of er méér uit je huidige website te halen is.

Stel. Je hebt een Marie Kondo-moment over je website. Does it still spark joy? Als het antwoord nee is, wordt het tijd voor verandering.

Ontwerp op de groei

Uitgangspunt van het laten evolueren van een website? De techniek van de bestaande website moet flexibel genoeg van insteek zijn. En praktisch gezien moet de website het toelaten om nieuwe elementen toe te voegen, te wijzigen of weg te laten. Dat is precies de reden waarom wij bij het ontwerp van een nieuwe website sturen op de groei.

De kunst bij het ontwerpen van een nieuwe website is om een basis te ontwikkelen die het toelaat om met inhoud te spelen binnen de gelegde kaders. En zonder dat dit direct tot een duur traject leidt. In een van mijn eerdere blogs schreef ik er al over.

Veel belangrijker is het om een gedegen stramien in wireframes te ontwerpen. Daarin kun je eenvoudig een element bij- of wegschuiven. En kun je de losse repeterende elementen vormgeven. Zo ontstaat er een online blokkendoos waar jij als webmaster zelf mee kunt gaan spelen. Jouw eigen creatieve ruimte. 😄

Part four //
Ga je live? Dat is een kwestie van trial and error

Een website optimaliseer je ook nog na de livegang. Dat gaat met ‘trial and error’. Want meten is weten. Soms blijkt de nuance in het aanpassen van een kleurtint te zitten. En een gele button kan immers zomaar beter werken dan een blauwe. Maar het kan ook zijn dat je gebruiker behoefte blijkt te hebben aan rechtstreeks contact. Dat los je dan weer op door het toevoegen van een chatbot. Pas wel op, want soms kan een chatbot eerder frustreren dan echt iemand helpen. Loop ook nog een keer de flow van je website door. Vloeit je gebruiker er lekker doorheen?

Het zou ook kunnen dat je inhoudelijk de nodige verbeteringen kunt maken. Denk aan de tone of voice waarmee je je gebruiker aanspreekt. Dat je je cookiebeleid nét even anders insteekt. Of dat je verhaal om een andere paginastructuur vraagt. Allemaal zaken die op te lossen zijn zónder dat er direct een hele nieuwe website voor opgetuigd hoeft te worden.

Een paar objectieve ogen kunnen je zo weer met een nieuwe blik naar je website laten kijken. Zullen we samen eens kijken wat er mogelijk is?

Ons gratis stappenplan voor een nieuwe website

Toe aan een nieuwe website die perfect past bij je merk? Begin bij het begin en laat ons je op weg helpen.

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Rutger

    Menu