Blog

Een blote huisgenoot door je beeld. Audio die niet werkt. Een verbinding die steeds wegvalt. Een kat die je plantenpot achter je leeg trekt. Niet handig als je een webinar geeft. Hoe je dat ondervangt? Met deze tips! Zo wordt jouw webinar een succes.

Tips en checklist: zo wordt jouw webinar een succes!

Illustratie webinar - blog - Factor Tachtig by Maureen
afbeelding

Een webinar. Wat kan er eigenlijk misgaan? Dat dacht professor Robert Kelley ook voordat hij zijn inmiddels iconische online interview met de BBC inging. Je kent de hilarische beelden vast wel. Zo niet, check vooral de video even. Kelley had ongetwijfeld alles technisch goed voorbereid, maar nagelaten om ook zijn thuissituatie te managen. Hij is er beroemd mee geworden, maar wellicht wil jij toch een andere indruk achterlaten. Ik heb wat tips voor je op een rij gezet om van jouw webinar een succes te maken. De eerste tip? Doe die deur achter je op slot. 😉

Geen shortcuts: bereid je voor!

Een goede voorbereiding is het halve werk. Een webinar is namelijk niet zomaar een presentatie, je moet rekening houden met veel verschillende dingen. Om een goed webinar te geven moet je je dus goed voorbereiden. Weet wat het doel is van jouw webinar en wie je wilt aanspreken. Welke vorm – demo, presentatie, brainstorm – past bij je doel? Tip: schrijf van tevoren puntsgewijs op hoe je je webinar wil laten lopen en wat jouw globale planning is, zodat je een houvast hebt.

illustratie door Maureen

Techniek voor je online presentatie: wat kan er misgaan?

Zodra je weet wat het doel van je webinar is, richt je je op de beschikbare software. Er zijn verschillende softwarepakketten die het hosten van een webinar ondersteunen, zoals AdobeConnect, AnyMeeting, Clickmeeting, GoTowebinar, Microsoft Teams, WebEx, Zoom en nog veel meer. Kies de juiste software die past bij het doel van jouw webinar. Houd rekening met de gebruiksvriendelijkheid, schermdeelfunctie, chatfunctie en andere interactiemogelijkheden. Ook belangrijk: hoeveel deelnemers kunnen aanhaken, wat is de kwaliteit van het beeld en welke audio en andere apparatuur heb je nodig?

Om technische problemen te voorkomen, raad ik je aan om te testen, testen, testen. Kies de juiste software die jouw computer en internetverbinding het beste kan verwerken. Hiermee voorkom je dat je vastloopt tijdens de webinar, dat je onverstaanbaar bent of gekraak hoort en dat mensen geen vragen kunnen stellen. Check ook altijd je internetverbinding en zorg dat je een back-up optie hebt, bijvoorbeeld een opname of vaste internetverbinding.

Houd je publiek vast: het oog wil ook wat

De spanningsboog van de deelnemers is ongeveer 56 minuten. Dit betekent dat je deze minuten zo optimaal mogelijk moet benutten met een kort en bondig verhaal. Om de aandacht vast te houden, gebruik je beelden die jouw verhaal ondersteunen. Beelden zorgen ervoor dat je dingen met elkaar associeert. Ze blijven langer rondzweven in je hoofd en ze maken je presentatie levendiger. Maar… vertrouw niet op beeld alleen. Zorg dat je losjes en afwisselend praat en gebruik je handen en je gezichtsmimiek in gedoseerde mate. Kijk in de camera en kies een open houding. Gebruik de taal die je doelgroep ook spreekt.

Een goed webinar is geen eenrichtingsverkeer

Interactie tijdens een webinar is echt een pré. Het is immers geen eenrichtingsverkeer. Je kan je publiek op verschillende manieren betrekken bij je webinar. Bijvoorbeeld door het gebruik van chat, polls en virtuele break-out rooms. Sommige software biedt zelfs een optie om te brainstormen met een digitaal whiteboard.

Gebruik je een chat? Dan kun je zowel open communiceren met je deelnemers of privé. Bij een open chat geef je je deelnemers de mogelijkheid om ook met elkaar te communiceren en kunnen ze inhaken op de vragen die worden gesteld. Bij een privéchat houdt je meer overzicht en kan je zelf bepalen wanneer je welke vraag beantwoordt. Geef in het begin van de webinar wel aan hoe en wanneer mensen feedback kunnen geven. Overweeg om ook een ‘sidekick’ te laten aanhaken, die je helpt met alle chatvragen. Misschien een collega die ook bekend is met de materie. Hierdoor kan jij je beter concentreren op je verhaal.

Lees ook:  Zo schrijf je een aansprekende tekst

Als laatste interactiemoment raad ik aan om een call-to-action toe te voegen. Je kan bijvoorbeeld vragen aan je deelnemers om een enquête in te vullen, of je verwijst naar een ander webinar of een blog over hetzelfde onderwerp van jouw organisatie. Zo blijf je top-of-mind.

Checklist!

Om het je gemakkelijk te maken, heb ik al mijn tips en tricks voor je op een rijtje gezet:

  • Heb je het onderwerp, datum en tijdstip duidelijk naar je deelnemers gecommuniceerd?
  • Heb je de structuur en opzet van je webinar helder?
  • Heb je genoeg geoefend? Ook in dezelfde setting en op hetzelfde tijdstip?
  • Heb je een stabiele internetverbinding?
  • Geef je een demo? Check dan of je een back-up achter de hand hebt.
  • Heb je het juiste beeldmateriaal en zitten er geen fouten in?
  • Werkt je audio goed en hoor je geen gekraak? Controleer je microfoon, volume en eventueel de
    boxen.
  • Werkt de chatfunctie?
  • Heb je een side-kick die je helpt met de chat en technische zaken?
  • Werken alle interactieve opties – zoals een digitaal whiteboard – die je wilt gebruiken?
  • Wat zien mensen achter je? Leidt dit niet af?
  • Weet je zeker dat je niet gestoord kunt worden?
  • Heb je rekening gehouden met alle geluiden die om je heen gehoord kunnen worden?
  • Ben je goed te zien op het beeld? Is de belichting goed?
  • Heeft je kleding geen drukke patronen?
  • Zie je er goed en ontspannen uit? Geef jezelf dan ook even een knipoog in de spiegel 😉

Heb je alle vragen kunnen beantwoorden met een JA? Dan ben jij er klaar voor. En loopt er toch nog een kleuter de kamer binnen? Blijf relaxed, betrek hem of haar in het verhaal en maak er een grapje over. Let’s go, veel succes met je webinar 😃

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu