Cre·a·ti·vi·teit (de; v) scheppend vermogen, aldus de van Dale. Creativiteit wordt toegepast in elke discipline van ieder vakgebied, maar wordt vooral veel gebruikt in de marketingwereld. Als content creator spreek ik iedere dag mijn creativiteit aan om scherpe copy te schrijven. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Valt het te stimuleren? Volg me op mijn zoektocht naar antwoorden, dan laat ik je zien wat je ermee kunt.

Wees creatief, doorbreek het patroon

Wees creatief, doorbreek het patroon-[tag]

Onverwachtse inzichten

Robert heeft laatst al uiteengezet wat creativiteit is en hoe hij als designer creatief blijft. Deze keer is het mijn beurt om te delen hoe ik dit als content creator creatief doe:

Je ziet me rondjes fietsen door onze kantoorruimte op de kantoor fiets. Of olijven eten in de ochtend. Je hoort me een andere stem forceren dan de mijne. Of een melodie achterstevoren fluiten. Waarom? Zo doorbreek ik het patroon! 

Creativiteit betekent voor mij het doorbreken van patronen. Daarmee ga ik in tegen de oer-Hollandse uitspraak ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Mijn overtuiging is dat het juist niet gek genoeg kan, daardoor komen de onverwachtse inzichten!

Patroondoorbreking op kantoor

In verbinding

Je bekijkt de wereld door een referentiekader, een venster dat ondersteund wordt door associaties, die weer gelieerd zijn aan je herinneringen. Er zit een systeem in hoe je herinneringen zijn opgeslagen. Dat werkt als volgt: onze hersenen bestaan uit een wirwar van zenuwcellen, ook wel neuronen, waarvan je er zo’n 100 tot 125 miljard hebt. Een neuron is een asymmetrisch bolletje met vele draadachtige takjes. Deze takjes doen dienst als ingangen en uitgangen, waarvan een zenuwcel er tot 100.000 kan hebben. Die neuronen staan dan weer op duizenden manieren met elkaar in verbinding, wat neerkomt op grofweg 100 biljoen verbindingen.

“Als je een keer een andere route neemt, krijg je automatisch een ander uitzicht.”

Een gedachte, herinnering of associatie moet je zien als een signaal. Met een snelheid van maximaal 400 km per uur schiet zo’n signaal door al deze verbindingen heen. Op zoek naar de juiste herinnering of associatie, die meestal in clusters opgeslagen zijn. Daarom kan het gebeuren, dat wanneer je nadenkt, de associaties aan je voorbij flitsen. Dit komt omdat een signaal door allerlei neuronen heen gaat, voordat hij op de plaats van bestemming arriveert. Als je je bewust bent van de werking van je hersenen, kun je dit gaan beïnvloeden. Je kunt het vergelijken met een route langs een grasveld dat je keer op keer afsnijdt. Het pad slijt dieper en dieper in het gras, tot er geen grasspriet meer groeit. Als je een keer een andere route neemt, krijg je automatisch een ander uitzicht. Weet jij je denkpatroon te veranderen, dan krijg je andere inzichten! 

Lees ook  Welke menselijke drijfveren maken jouw merk?

🧠 Wil jij meer weten over de werking van je hersenen? De informatie over hersenen in dit blog is gebaseerd op het boek Creativiteit Hoe?Zo!

Tussen de zenuwcellen

Een mooi voorbeeld van waar patroondoorbreking tot kan leiden, is de guerrillastunt van Nutella Nederland. Het bedrijf ging aan de slag met het inzicht dat iedereen van complimentjes houdt, maar dat ze weinig gegeven worden. Dus nam het een dag lang deze taak op zich en gaven nietsvermoedende voorbijgangers onverwachte complimentjes. Daarmee doorbreken ze het patroon van mensen die elkaar anders straal voorbij zouden lopen op straat. En brengen ze heel even samen. 

Een compliment van een pratend abribord en een pot Nutella toe. Zo wordt op een positieve manier het patroon van voorbijgangers doorbroken. Met een glimlach als resultaat. Een glimlach die opgeslagen wordt op een plekje tussen de zenuwcellen, in de buurt van een Nutella-neuron. Een krachtige, positieve associatie met het merk. Marketingbudget goed besteed!

Val op!

Marketing is aandacht trekken, dus neem eens een kijkje buiten je referentiekader. Verzamel de inzichten die je opvallen, hoe simpeler hoe beter, en stimuleer er je creativiteit mee. Zo zorg je dat je opvalt! 

Op zoek naar een creatieve invalshoek? Kom een keer samen met mij je patroon doorbreken in Plan-B, wie weet wat we vinden. Oh, en vergeet je fiets niet mee te nemen! 🚲

🤫 pssst! Hieronder vind je nog meer voorbeelden van guerrillastunts, om nog wat langer je patroon te doorbreken! ;)

👆Volkswagen

👆Zeeman

👆Cadbury Dairy Milk

Meer weten?

Voor overleg of vragen kun je contact opnemen met Factor


Factor Tachtig

maakt je merk

040 7470161

Blog

Menu