“Ik wil gevonden worden. Bovenaan.” Kryptisch… En toch weet bijna iedereen wat er wordt bedoeld. U wilt zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines. En dan in het bijzonder Google. Er zijn ook in dit geval meerdere wegen die naar Rome leiden. Ziet u door de bomen het bos?

De som van SEA en SEO is SEM en ROI

De som van SEA en SEO is SEM en ROI
afbeelding

Ik wil gevonden worden. Bovenaan.

SEM – Search Engine Marketing

Ook wel bekend als zoekmachine-marketing. Alle marketing activiteiten die te maken hebben met het verhogen van de vindbaarheid in zoekmachines. In de praktijk wordt hiermee vooral gedoeld op Google, met als zoekmachine verreweg het grootste marktaandeel in Nederland. Grofweg valt zoekmachine marketing op te splitsen in 2 onderdelen; SEO en SEA.

SEO – Search Engine Optimization

Ook wel bekend als zoekmachine-optimalisatie. Door onder meer het gestructureerd verversen van de eigen website en het linken daarvan vanaf externe websites wordt getracht hoger in de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ resultaten van zoekmachines te komen. Bekijk ook de link met reputatiemanagement … In tegenstelling tot SEA hoeven hiermee geen directe (media)kosten gepaard te gaan. Vergis je echter niet in de hoeveelheid werk die om de hoek kan komen kijken!

SEA – Search Engine Advertising

Ook wel bekend als zoekmachine advertenties of (bijvoorbeeld) Google Adwords. U heeft ze vast al eens gezien; de ‘gesponsorde links’ rondom de natuurlijke zoekresultaten welke opkomen op door de adverteerder ingekochte zoekwoorden. Heeft u zelf al eens gebruik gemaakt van de welbekende:

€ 50,- euro gratis adverteren coupon?

Afhankelijk van uw budget kunt u zelf bepalen wat u kwijt wilt zijn. Denk echter vooraf goed na over uw boodschap, de doelgroep, de beoogde zoekwoorden en uw conversie.

Keuze tussen SEO of SEA

Het één staat wat ons betreft niet los van het ander. Ze zijn in ieder geval geen van beide kostenloos, al wekt de omschrijving van SEO wellicht wel die indruk. Goed uitgevoerd zullen beide disciplines elkaar ondersteunen en de resultaten op een hoger plan trekken. Het opstarten van natuurlijke optimalisatie van een bepaalde term of onderwerp kan zo veel inspanning en tijd kosten, dat het effectiever is om het (relevante) zoekwoord ’te kopen’ en zodoende in de zoekresultaten te verschijnen. Maar al te vaak wordt er echter ook (veel) betaald voor een zoekwoord wat in de organische resultaten al een hoge notering oplevert. Dit kan verschillen van dag tot dag, blijf hier scherp op!

De juiste hoeveelheid bezoekers?!?!

Stap één voordat u gaat investeren; bestudeer uw huidige statistieken en beoordeel uw conversie. Wellicht blijkt dat meer dan voldoende bezoekers uw website weten te vinden maar dat ze voortijdig afhaken. Duidelijk krijgen wat er niet functioneert heeft hier de prioriteit boven het aantrekken van (nog) meer bezoekers, het draait tenslotte om conversie vindt u niet?

Zelf actie ondernemen of uitbesteden?

Deze manier van marktbewerking is een ultieme en doorlopende test om bij jezelf na te gaan of je weet hoe een potentiële klant over je bedrijf of je producten denkt. Welke woorden voert iemand in Google in om antwoord te krijgen op zijn vraag? Hoe legt dat antwoord uiteindelijk de link met jouw product of dienst? En hoe zet je aan tot actie nadat iemand daadwerkelijk op je website beland is? Meten is sturen!

Al deze vragen beantwoorden en uitwerken is zonder meer een arbeidsintensieve klus. Een klus waar u wellicht zelf niet altijd de tijd voor kunt vinden. De inbreng van een externe partij werkt vaak verhelderend. Eigen inbreng is echter cruciaal, wie kent tenslotte uw markt en klant het beste?

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Factor

    Menu