Waar zijn mijn koekjes gebleven, vroeg ik me laatst af. Niet mijn chocoladekoekjes (dat zou ook erg zijn), maar de third party cookies op websites. Je weet wel, kleine tekstbestandjes die op je computer worden gezet als je een site bezoekt. Ze lijken ineens verdwenen.

Hey! Waar zijn mijn third party cookies heen?

afbeelding

Wat zijn cookies?

Voordat ik je ga vertellen waar de third party cookies gebleven zijn, zal ik uitleggen wat ze doen. Ik zei het net al: als je een site bezoekt poppen ze op. Ze kunnen van iedere gebruiker een profiel opbouwen door informatie te koppelen. Bezoek je een pagina met machineonderdelen op website A, dan weet een adverterende partij dit. Ga je daarna naar website B en bevat deze ook zulke cookies? Dan weet het advertentienetwerk dat je deze twee sites bezocht hebt en gaan ze je volgen op internet. Hierdoor kunnen ze je bijvoorbeeld andere producten laten zien die je mogelijk ook leuk vindt. Maar dat is niet alles: ze weten ook dat jij vloeiend Nederlands spreekt, niet meer dan ‘bonjour’ kan zeggen in het Frans en dat je altijd een typefout maakt bij het woord ‘barbeque’. En dat willen browsers nu steeds meer tegengaan.

Third party cookies verdwijnen

Er gebeurt momenteel een hoop op het gebied van privacy, tracking en cookies. Steeds meer instanties en organisaties scherpen hun privacy aan, een actueel overzicht van alle maatregelen die nu getroffen worden vind je hier. De maatregelen zijn nodig, want datalekken en hackpogingen zijn niet meer zo zeldzaam als voorheen. Dit betekent dat je als gebruiker online steeds kwetsbaarder wordt. Veel bedrijven zijn zich hiervan bewust en willen daarom beter met hun data en gegevens omgaan om jouw online identiteit te beschermen. Ik schreef eerder in een blog met Emiel hoe je dit het best aan kunt pakken.

Er is een verschuiving te zien bij veel techbedrijven, kijk bijvoorbeeld naar Apple. Safari is veel privacybewuster nu het voortaan third party cookies standaard blokkeert. Ook emails en IP-adressen worden anoniem gemaakt of kunnen niet meer achterhalen waar jij je bevindt. Google Chrome, wereldwijd de meestgebruikte browser, haalt waarschijnlijk in 2022 deze koekjes uit haar trommel.

Leven zonder tracking

Is er leven zonder third party cookies? Kun je als marketeer nog dansen op het internet? 🎶 . Uiteraard, tenslotte is het altijd een deel zonder cookies geweest! Alleen zal het meten van je advertenties moeilijker worden. Heel kort door de bocht: de ROI wordt mogelijk kleiner en je schiet meer met hagel. Je kunt namelijk minder specifiek targeten of dingen ‘weten’ van je prospects.

We stappen wat dat betreft weer een beetje terug in de tijd naar contextueel targeten. Niet erg, want er zijn nog genoeg manieren om je klant zonder cookies te raken. Bijvoorbeeld door in te spelen op emotie, zoals Marijke in een eerder blog uitlegde. Voor de gebruiker verandert er niet veel. Zij zullen alleen merken dat de banners die ze tegenkomen algemener worden, waardoor ze minder interessant zullen zijn.

Balen of juist goed?

Of ik het erg vind dat third party cookies uit mijn leven verdwijnen? Dat is een goede vraag. We hebben een beetje een haat-liefdeverhouding. Deze koekjes hebben een negatieve lading gekregen door de tracking die ze uitvoeren op mensen. Maar op papier is het prachtig, want je krijgt alleen nog maar advertenties die passen bij jouw interesse. In de praktijk wordt er misbruik van gemaakt. De B2B-markt kan wel zonder deze cookies, de B2C-markt wordt harder geraakt. Deze markt is namelijk gericht op impulsaankopen. Een gepersonaliseerde banner kan je dan sneller tot een koopactie laten verleiden.

Lege koekjestrommel

In feite blijven andere cookies (first cookies bijvoorbeeld) gewoon nog bestaan, want deze blijven data regelen die intern worden gehouden. En die zullen ook niet verdwijnen of minder bruikbaar worden. Maar hier en daar kunnen bedrijven wel andere cookies blokkeren. Het voordeel van de gebruiker zal daardoor voortaan op nummer 1 komen te staan, wat betekent dat een adverteerder minder goed kan zien waar jouw voorkeuren liggen.

Lees ook:  De verleiding van het vergelijken: hoe bepaal je het succes van je marketingcampagne?

In de toekomst worden vast weer slimme manieren gevonden om de interesses van mensen online te achterhalen. Wat die zullen zijn, moeten we nog afwachten. Onze tip voor nu? Werken aan je merkvertrouwen, waardoor klanten ‘automatisch’ voor jouw merk kiezen. Jeroen vertelt je daar in dit blog meer over.

Zonder third party cookies je merk een boost geven? Dat kan zeker, er zijn nog veel middelen die je in kunt zetten om je advertenties te laten scoren. Mail me gerust, ik leg het je graag uit!

Meer weten?

Brainstormen? Plannen delen? Vragen? Contact: Johan

    Menu